מחאת עולי אתיופיה: התמקדות בעיקר

אני אפתח בזה שאומר שלבי עם כל אלה שיצאו אתמול להפגין בתל-אביב. גם אם המחאה הזו חרגה במידת עוצמתה, ה"פסים האלימים" אליה היא גלשה בהחלט ניתנים להכלה, לא מדובר פה על "עם מתקומם שיוצא למלחמה", אלא בקבוצה ששייכת לאותו עם שאנחנו משתייכים אליו, ולדעתי טענותיהם דיי מוצדקות.

אבל אם כבר טענות, הרבה מאוד מהטענות שצצות אצלי בפיד הבוקר מופנות נגד השוטרים אתמול. "השוטרים גזענים", "השוטרים אלימים", "השוטרים פאשיסטים".

אני חושב שכל האגרסיות הללו מופנות אל המקום הלא נכון.

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015 צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015
צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

בכל מקום שתהיה הפגנה יהיו שוטרים, וזה לא מפתיע שהפגנה גדולה ויצרית כמו זו שהתרחשה אתמול יהיו הרבה שוטרים, ושיגיע שלב שבו גם אנשים יעצרו (וכן, מעצר כולל הפעלת כוח). ואף על פי שאני בטוח שיובאו דוגמאות ועדויות להפרזה בכוח שהפעילה המשטרה, אני נוטה להאמין שהשוטרים עשו מה שמצופה משוטרים לעשות. אל תטעו, אני לרגע לא אומר שכל השוטרים חפים מפשע (בטח שלא מתוקף היותם שוטרים), וברור כשמש כי שוטר שנוהג בדרך אלימה או לא ראויה ראוי לתת את הדין על מעשיו. המטרה של דבריי אינה לזלזל בעניין הזה, אלא להפוך את המעשים החריגים הללו לעיקר הדיון. בעיניי, מעשה כזה חוטא למטרה – המטרה היא לא להתחשבן עם שוטרים, וכן – אני כן חושב, שלכשעצמו, שוטר אינו פושע מעצם כך שהתייצב לתפקידו. אני גם לא אומר את דבריי בגנותם של המפגינים – מחאה והפגנה כזו לא צריכה ואינה יכולה להיות "נוחה" – לא למפגינים, שצריכים לדעת מול מי הם עתידים להתעמת, וגם לא ל"תושבים הרגילים", מי שלא מעורב באופן ישיר בהפגנה, אבל נאלץ, למשל, לחכות מעל לשעה בתחנת ארלוזורוב עד שיגיע קו 480 שיקח אותו ירושלימה (ממש אויויוי).

ונכון. בטוח היו שוטרים שהפעילו כוח שחרג ממידת הסביר. ובטוח יצוצו עדויות נגד שוטרים גזענים שקיללו, העליבו, השפילו. אבל להפוך את זה לעיקר – זו הטעות.

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015 צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015
צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

זה לא עניין של "שחור או לבן", בטח שלא כשמגובר בשוטרים כנגד המפגינים. לא כל השוטרים רוצים לפוצץ אתיופים במכות, ואני בטוח שחלק גדול מן השוטרים בכלל לא היה רוצה להמצא באותו מקום באותו הזמן. לא אתפלא אם בין המפגינים נמנים גם שוטרים ואנשי כוחות הבטחון שמשתייכים אל יהדות יוצאי אתיופיה. הכל מעורבב, ולא צריך לחשוב שאחד טוב והשני רע.

בטח ובטח כשמלכתחילה השוטרים אינם אלו שנושאים באחריות למצב (וכן, אני מודע לכך שהמחאה הזו החלה עם הכאת חייל בידי שוטרים, אבל אני מדבר על "המצב" של העשורים האחרונים, ולא של במחאה הספציפית הזו). השוטרים לא הזניחו את יהדות יוצאי אתיופיה במשך שלושה עשורים. השוטרים לא היו צריכים למצוא דרך לשלב את אותם יהודים יוצאי אתיופיה בצורה קצת יותר אקטיבית בקהילה ובתרבות הכלל-ישראלית, ומצד שני – אותם שוטרים גם לא היו צריכים לפעול בצורה יותר תקיפה נגד כל אותם מוסדות שסגרו את שעריהם בפני כל מי שהתברך בשפע מלנין ובהורים ממוצא אתיופי (אחת הקהילות היהודיות הותיקות ביותר בעלות היסטוריה עשירה ומפתיעה, אגב).

בקיצור, השוטרים נמצאו בהפגנה כי שם שוטרים אמורים להמצא, ככה תמיד היה וככה תמיד יהיה, ולכשעצמו אני לא חושב שזה דבר רע. הבעיה לא מתחילה, ולא מסתיימת בשוטרים.

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015 צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

ההפגנה הגדולה בתל-אביב, 3/5/2015
צילם: ויקטור בזרוקוב, http://www.victorbezrukov.com/

נאמר רבות שהאשמה מוטלת עלינו, על החברה. אנחנו גזענים, אנחנו אלה שלא מסוגלים להתחבר אל ה"דארק סייד". ואמנם יש בזה מן האמת, אבל לדעתי הניכור הזה "מצידנו" (ואני לא מאשים אף אדם באופן אישי, וגם לא ממש שׂשׂ להאשים את החברה בכללותהּ) נובע מתוך הריחוק וההדחקה של הציבור הזה, היהודים יוצאי אתיופיה, פיזית ותרבותית. בעיניי, בראש ובראשונה האשמה מוטלת על הממשלה. כל הממשלות של העשורים האחרונים, סביר להניח שעוד מימיו של רבין (אם לא שמיר), שפשוט לא ניסו מספיק, לא עשו מספיק מאמצים לשלב את היהודים שעלו מאתיופיה, שהזניחו אותם לחיי עוני, פשע, וניכור. הממשלה היא זו שקובעת (או לא טורחת לקבוע) את המדיניות, היא זו שאחראית למצב הזה. השוטרים נמצאים שם פשוט כי שוטרים נמצאים בהפגנות. זה חלק מהתפקיד שלהם. הם לא אמורים ולא יכולים לתקן, להתוות מדיניות. וכמו שהשוטרים משמשים ככלי בידי המדינה, כך גם ההפגנה היא כלי בידיהם של אנשי המחאה הזו. אמצעי, ולא מטרה – ולכן אני לא מוצא טעם להפוך לא את זה ולא את זה לעיקר.

הערה: התמונות צולמו על-ידי חבר טוב שלי, ויקטור בזרוקוב. מוזמנים להכנס לבלוג הצילום שלו: http://www.victorbezrukov.com/ או לעקוב אחרי הדף שלו בפייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Victor-Bezrukov-Photography/84511546193.

תל-אביב, ט"ו באייר, ה'תשע"ה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Russandol  On מאי 6, 2015 at 22:32

    אני חושב שבמובן מסוים, זה לא ממש רלוונטי מה הממשלה תעשה או לא תעשה לשיפור מצבה של הקהילה האתיופית. לדעתי, חלק גדול מהאפלייה נגד אתיופים היא לא משהו ממוסד, אלא משהו שיותר קשור לגזענות פנימית בתוך החברה הישראלית. למשל, אני אתן לך דוגמא, שאיפה שאני חי, אנשים מסרבים לקחת עודף מנהג אוטובוס אתיופי כי הם לא רוצים לגעת בו. חלקים גדולים מהציבור רואים ומתייחסים לאתיופים כבני אדם סוג ב', ולדעתי מכאן מגיעה התפרצות הזעם הזאת. המאורע עם השוטרים רק היווה קטליזטור.

להשאיר תגובה

