המגנה והמגונה

לפני כשבוע נתניהו פרסם הודעה בעקבות פיגוע דריסה בצומת שילה, בה הוא משבח את חיילי צה"ל ואיחל החלמה לפצועים. "על הדרך" הביע תמיהה על העדר הגינוי מן השמאל. את הטקסט המקורי אמנם פרסמתי בפייסבוק, אבל התוכן שלו נראה לי מספיק חשוב כדי להגיע גם אל יומן-רשת זה, מכיוון שהוא עוסק בעיקר בפרקטיקה רטורית נפוצה מן הימין, לזרוע חרדה וחוסר-אמון בשמאל. התמיהה של נתניהו, אפוא, לא רק מטופשת להחריד, אלא בעיקר נועדה לעורר שנאה וחשדות-שווא חסרות בסיס מתוך איזו פרקטיקת "הפרד ומשול", שכמעט וגובלת ברשעות.

הגינוי והתמיהה של נתניהו

הגינוי והתמיהה של נתניהו

עם כל הבומבסטיות וה"נדושות" שבדבר, אני (וכל "סססמולני בוגד") בתור התחלה בן לעם ישראל. לעם הזה נולדתי, ואת הגורל שלו אני חולק. מי שמכיר אותי מספיק טוב יודע שאני מאמין בכך בלב שלם, וזה לא קשור בגרוש להשקפותיי הבטחוניות, מדיניות, כלכליות, או כל תחום שתחשבו עליו. אני חושב בעברית, אני כותב בעברית, ואני מתעסק בדברים שקשורים לעם שלי, לפני הכל. את ההחלטות של כל פלסטינאי באשר הוא אינני יכול לקבל, והדברים שלי לא מופנים אליהם ומלכתחילה לא יעניינו אותם. אין לי שום רצון "לחנך" בן לעם שאינני משתייך אליו, אין לי תחושת אחריות קולקטיבית עממית שאני חולק עמו, ואפילו אם הייתי רוצה לעשות כן – לא רק שאינני דובר את שפתו ואינני חושב כמוהו – אני בעצמי לא מעניין אותו. שום רשימה שאכתוב לא תשכנע פלסטינאי לשנות את דעותיו כלפיי וכלפי ההנהגה שלו. כמה חברים שערבית היא שפת-אמם יש לי, או לרוב הישראלים (כן, גם אותם שמאלנים) בפייסבוק? את הנאמנות שלי אני לא צריך להוכיח בגינויים שמופנים כלפי עם אחר, שאין לי אחריות מוסרית כלפי מעשיו והחלטותיו.

תבינו, נתניהו אך ורק מנסה לכסות כל הכשלונות שלו באמצעות הקשקושים הללו שלו. את האחריות הבטחונית כלפי העם שלי הממשלה צריכה למלא. כשהיא נכשלת בכך, והאלימות משתוללת, הדבר האחרון שישנה זה מה אני אומר, אלא איך היא תפעל. על אזלת היד שלה הממשלה לא תכסה באמצעות "האשמות לכאורה" באי-נאמנות שלי כלפי העם שלי. אז כן, אני גם מסכים שמנהיגי המדינה צריכים לגנות פיגועים, בשם כל העם. זוהי פרקטיקה שקשורה ליחסי חוץ, יחד עם אמירה קולקטיבית של זעזוע וגועל ממעשה טרור עלוב וחולני שמזיק "להם" לא פחות מאשר לנו. אבל זאת האחריות של ההנהגה שלנו (של המדינה, כמובן) לעשות זאת.

למרבה הצער, דבריו של נתניהו ממש לא מכוונים רק לשם. נתניהו באותה עקיצה (במסווה נאיבי לכאורה של "תמיהה") מבקש לעורר משהו אחר – לא רק שאט-נפש מפיגוע טרור, אלא זריעת התססה וצמאון לדם. ונתניהו מבקש מכולנו להשתתף באותה חגיגה, כי נתניהו, שכבר הזהיר אותנו בבחירות ש"הערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות", יודע בדיוק מה מושיב אותו על כס השלטון. זה לא נקיון הכפיים שהממשלה הזו לא יכולה להתגאות בה, זה לא השיטה הכלכלית שמרעה עם הרוב המוחץ של העם, זה לא המצב הבטחוני שרק הולך ומדרדר בהפגנה מזעזעת של אזלת היד של הממשלה. נתניהו נבחר כי אנשים מפחדים. ואני מסכים גם שיש בפחד הזה צדק. המצב הבטחוני פה רעוע. אבל מעבר לעובדה שההדרדרות הזו לא נבלמה, כי אם החמירה, בשנות שלטונו של נתניהו, ראוי להבין מה מנהיג מקייאווליסטי כנתניהו מנסה להשיג פה, ולשאול מה עושים לקהל מפוחד שכזה? מפזרים עוד פחד, מעוררים קצת חשד. באמת מוזר, השמאלנים האלה, שלא טורחים לגנות כל פיגוע ופיגוע פלסטיני – שרשרת של מעשי טרור שמתרחשים במשמרת של אותו ראש ממשלה כושל. מוזר, את היהודים, את בני העם שלהם, את אחיהם (!!) הם כן גינו.

האם מישהו עצר לרגע לחשוב שאולי השמאל כן חי את אותה אמירה – "כל ישראל ערבים זה לזה"? יותר משחשוב לי להעביר ביקורת כלפי בן לעם אחר, שמלכתחילה אין לי איך להגיע אליו ואיך לדבר איתו – קל וחומר לשכנע אותו – חשוב לי לדבר עם אחיי, עם בני עמי, עם האנשים שאני חולק איתם את גורלי, לטוב ולרע.

אל תטעו, ואל תפלו בפח. אין שמאלני שפוי, וכמעט ואין גם שמאלני קיצוני, ששמח כשמתרחש פיגוע נגד יהודים. המיעוט המטורלל והחולני (שהוא כן קיים אך אינו אלא קו שולי) שאיכשהו כן יחייך למשמע פגיעה במתנחלים הוא כמעין "נטורי קרתא" של השמאל. וכמו שאף אחד לא יחשוב שכל החרדים שונאי ישראל בגלל קומץ נטורי קרתא, כך יהא זה שקר (שלמרבה הצער רבים בציבור שמשתכנעים ומאמינים לו) לחשוב שכל שמאלני שונא את ישראל. ההפך הוא הנכון, ומי שיצא מן הקבעון המחשבתי והרטורי שהשתרש פה, ויעשה את המאמץ לדון את ישראל, באשר הם, לכף זכות (לחבריי הדתיים, וגם לאלו שלא – נאמר לי שזו אף מצווה גדולה) יבין שהשמאל לא מתכחש לזיקה שלו לארץ ולעם ישראל, אלא חי את אותה זיקה – כשהוא מגנה מעשי תג מחיר ואלימות קיצונית הוא מבקש להשמיע את קולו כחלק מתחושת אחריות משותפת. וכן, כשהוא לא טורח לגנות כל פיגוע פלסטינאי (כאילו כל שמאלן הוא אחרון הדיפלומטים) ולהרחיק לכת ואף לשתף תמונות מצמררות של תינוקות יהודים שנרצחו – זה בעיקר כי הוא יודע שאת אף אחד אותו שיתוף לא "יחנך", ושאין לו מה "לשכנע" בן לעם אחר לבחור בדרך שונה, אם מלכתחילה הוא לא חי את אותו השיח ואינו מרגיש את אותה שייכות כלפי אותו עם.

אז שנתניהו "יחכה" לגינוי של אנשי שמאל, ושיראה ב"אי גינוי" שכזה משהו "תמוה", על גבול המחשיד ממש. אל תאמינו לשטויות שלו, אפילו לא לרגע. אין מדובר אלא בתעלול רטורי זול שרק נועד להציג את השמאל כ"שונאי ישראל" של ממש.

מעניין שבלשון הגמרא, "שונאי ישראל" אינו אלא ביטוי נרדף בלשון סגי נהור לעם ישראל עצמו.

תל-אביב, כ"א באב, ה'תשע"ה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • Oded Israeli עודד ישראלי  On אוגוסט 27, 2015 at 04:32

    אהבתי. כל מילה בסלע. צריך עוד לחשוב פעמיים אם יש בכלל מה להוסיף…

להשאיר תגובה

